Core øvelser · Få stærk mave og ryg

Core er betegnelsen for musklerne som omkredser vores rygsøjle og udgår fra midtersektionen af vores krop. Core øvelser kan derfor afgrænses til øvelser, der arbejder med området fra bækkenet og op til brystkassen.

Direkte oversat betyder core kerne, og kroppens core kan oversættes til kroppens kerne. Kroppens core / kerne består af bækkenbunden, de inderste lag af mavemusklerne, de mindste og inderste af lænderygsøjlens muskler samt mellemgulvsmuskulaturen. Muskler der alle er utrolig vigtige for kroppen, da det er de muskler, der gør, at du kan bøje, strække og rotere ryggen. Døjer du med problemer med lænden og den nedre ryg, kan det skyldes, at du har for svage mavemuskler.

Derfor er core øvelser så vigtige

Hvis dine muskler i din core ikke er stærke og veltrænede, kan det give problemer. Det kan blandt andet resultere i en dårlig holdning, øget skadespotentiale og lænde-problemer.

Samtidig bliver vi flere og flere som er stillesiddende i vores daglige arbejde, hvilket giver anledning til svage og assymmetiske muskler, som i sidste ende bidrager til (igen) dårlig holdning, øget skadespotentiale og rygproblemer.

Så der er altså mange gode grunde til at træne din coremuskulatur.

Mangler du en yogamåtte? Kig forbi Den Intelligente Krop som jeg har et velfungerende samarbejde med. De har et stort udvalg af yogamåtter i forskellige prisklasser – se dem her

Yoga øvelser for maven

I yoga har man generelt fokus på en god holdning fra fødderne og til toppen af hovedet. Der arbejdes altid med at placere og stabilisere kroppen korrekt. Når det sker, aktiveres core og mavemusklerne automatisk, for at du kan balancere, strække, bøje og tviste. Så hvadenten du dyrker den ene eller anden type yoga, vil du få fat i dine mavemuskler.

Vil du gerne arbejde helt specifikt med dine mavemuskler, så se min video i bunden af dette indlæg.

Udover de maveøvelser du møder i yogavideoen, findes der mange andre yogaøvelser, som fungerer godt som core øvelser. Se et varieret udvalg af øvelser under kategorien Maveøvelser – se dem her.

Ønsker du at arbejde mere specifikt med bagsiden af kroppen og træne din ryg, så har jeg samlet en række yogaøvelser i kategorien Rygøvelser – se dem her.

Yogaprogram med core øvelser

I videoen Core øvelser · Yoga program for mavemuskerne guider jeg dig gennem 20 minutters yoga. Core øvelserne laver jeg ca. 15 gentagelser af, hvilket er et godt udgangspunkt for de fleste. Hvis du finder, det er for hårdt, så kan du selvfølgelig nøjes med mindre. Efterhånden som du laver programmet flere gange, kan du øge antallet af gentagelser.

Yogatøj fra Bella Beluga

Det lækre og funktionelle yogatøj – jeg har på i videoen – er selvfølgelig fra mit favoritmærke Bella Beluga.

Klik her og besøg Bella Belugas webshop og se det store udvalg af farver og modeller Bruger du koden Annika001 sparer du fragten.

Yogavideo | Core øvelser

God fornøjelse med programmet.