Yogauddannelse, Yogahuset – Introduktionsweekend september 2014

Endelig, endelig, endelig er tiden kommet og jeg skal i gang med min yogauddannelse.

Yogauddannelsen hos Yogahuset er bygget op over 2 år. Det er en weekendbaseret uddannelse, og undervisningen kommer til at fordele sig over 16 weekender. Undervisningen afholdes af Konstatin Konstantinou, indehaver af Yogahuset.

Første år af min yogauddannelse

På første halvdel af min uddannelse til yogainstruktør gennemgåes den anatomisk/fysiologiske udførelse af øvelserne, herunder

  • holdningskorrektur
  • øvelsernes virkninger og deres begrænsninger
  • øvelser, der drager paralleller til kroppens bevægelser i dagligdagen
  • musklernes spænding/afspænding
  • samarbejdet mellem krop og åndedræt
  • åndedrætsøvelser, pranayama, afspændinger, visualiseringer og energimeditation

I forløbet gennemgåes også vejledninger til grupper med særlige behov. Det kan være gravide, mennesker med rygproblemer, gigt eller slap bækkenbund.

Yogauddannelsens andet år

Andet år fokuseres der også på aspekter i selve undervisningssituationen

  • undervisningspsykologi med tilhørende medmenneskelige kompetencer
  • at finpudse de forskellige yoga teknikker
  • at udvikle evnen til at formidle øvelserne til eleverne
  • praktisk øvelse i at undervise elever
  • stemmeføring, kropsholdning og bevægelseslære

Uddannelsen er baseret på Hatha Yoga.

Introduktionsweekendens forløb

Denne første weekend var en introduktionsweekend og vi var i alt 20 deltagere. Ifølge Kostantin ender vi op med at være 12-15 elever.

Beklageligvis var det ikke muligt for mig at deltage på kursets første dag. Så det var med en del sommerfugle i maven, at jeg mødte op søndag morgen. Jeg kom tidligt, men der var allerede godt fyldt op i salen. Heldigvis havde jeg været til introtime tidligere, så jeg kendte lokalerne og min kommende yogalærer Konstantin.

Weekenden blev brugt på præsentation af os elever og introduktion til “Træets stilling / Tadasana” som er yogaens grundstilling.

  • Hofteafstand mellem fødderne – Samme afstand mellem anklerne som mellem hofterne
  • Føddernes midterlinje peger fremad
  • Kroppens vægt jævnt fordelt på begge fødder

Vi gennemgik systematisk hele kroppen nedefra og op i “Træets stilling / Tadasana”

  • Fødderne
  • Knæene/lårene
  • Bækkenet og overkroppen
  • Skuldre
  • Nakken og hovedet
  • Rygsøjlen

Undervejs blev vi guidet igennem forskellige variationer af Træets stilling og Bjergstillingen, vi udførte desuden forskellige balance- og koncentrationsøvelser samt diverse stræk.

Opsamling

Alt i alt en rigtig dejlig og lærerig dag. Jeg har store forventninger til min yogauddannelse. Jeg glæder mig allerede rigtig, rigtig meget til næste weekend, hvor vi for alvor går i gang!