Stol-yoga – kan man det?

Som du måske har set på yogabloggens instagram, er jeg i denne uge på yogaophold på KursusCenter Struer. En uges ophold som jeg har ikke alene har set meget frem til, men også har været meget spændt på.

Vi (min mand og jeg) tjekkede ind i går aftes, hvor vi udover en hurtig rundvisning blev præsenteret for ugens program. Ugens første dag, mandag – altså i dag, bød på halvanden times “stol-yoga” efterfulgt af en times yin-yoga…

Jeg må være ærlig og tilstå, at jeg rynkede en smule på næsen og var lidt skeptisk over for “stol-yoga”… For kan man virkelig det? Er det yoga? – og er det ikke kun for gangbesværede 😉

Hvorfor stol-yoga?

Mandag morgen blev vi mødt af en smilende og sød yogalærer, Lene, som skal undervise os hele ugen. Hun fortalte kort om hendes mangeårige erfaringer med yoga. Bl.a fortalte hun, at hun startede med yoga efter en karriere som gymnast.  Det betød, at hun allerede dengang både kunne gå i spagat, stå på hænder og meget mere. Hendes gymnastiske evner fik derfor lov til at fylde “for meget” i starten af hendes yogakarriere. Det var dog kun, indtil hendes underviser introducerede hende for “stol-yoga”. Lene var –  nøjagtig som jeg – skeptisk og tænkte “det er jeg for god til”. Men langsomt skete der det, at hun fik øjnene op for vigtigheden af at se indad og mærke sin krop i stedet for at se udad og præstere over for andre.

Efter Lenes intro var jeg allerede mindre skeptisk, og som jeg allerede havde besluttet inden vi tog afsted, gik jeg ind til oplevelsen med et åbent sind.

Hvordan var det så…

En stor del af vejen levede “stol-yoga” op til mine forventninger, som var,  at det ville være blidt, langsomt og måske endda lidt kedeligt. Heldigvis holdt mine forventninger ikke helt stik, for det var bestemt ikke kedeligt. Det var blidt men med mulighed for at udvide hvert enkelt øvelse, så den individuelt passede i sværheds- og styrkegrad. Det betød, at alle kunne være med, – og jeg føler mig overbevist om, at det var med til, at vi alle kom godt fra start.

Vi kom godt rundt om kroppen, hvor vi hilste på både ben-, arm- og mavemuskler, vi lavede omvendte stillinger og gode tvist og stræk – alt i alt en skøn yogaklasse.

Så når jeg nu sidder her og funderer over dagens oplevelser, så er konklusionen, at stol-yoga bestemt er anbefalesværdigt. Det er en yogaform, hvor alle kan være med, og hvor der stadig er mulighed for at skrue op og ned for stillingerne, så yogaen tilpasses den enkelte elev.

Jeg er i hvert fald en positiv oplevelse rigere. Det kan bestemt ikke udelukkes, at jeg prøver stol-yoga en anden gang.

Nu vil jeg snart gå til ro, og glæde mig til dag 2 som byder på De 5 tibetanere om formiddagen og Chakra yoga om eftermiddagen.