Sofastilling – paryankasana

Trods stillingens navn kræver sofastillingen både styrke og smidighed. Kommer du først ind i stillingen kan den dog være ganske behagelig samtidig med den giver et godt stræk.

Sofastillingen minder om diamanten og kan – hvis øvelsen er for hård for knæene – ligeledes udføres med et enkelt ben af gangen.

Begge varianter kan udføres med et sammenrullet tæppe eller en blok placeret under lænden for aflastning.

Virkninger

Sofastillingen er god for åndedrætsproblemer. Den stimulerer nyrer og skjoldbrudskirtlen samtidig med den smidiggør nakke og ryg.

Sofastilling variation 1

sofastilling, yogastræk

  • Sid på knæene med samlede knæ og spredte fødder
  • Læn dig forsigtigt tilbage og sænk hofterne til du sidder på gulvet mellem dine lægge
  • Læn dig tilbage på albuerne
  • Træk skulderbladene sammen og send dem ned af ryggen
  • Skyd brystet frem
  • Lad hovedet hænge bagover – ved ubehag i nakken kig da lige frem

Sofastilling variation 2

sofastillingen, yogastræk

  • Læn dig tilbage og placer toppen af hovedet i gulvet
  • Send armene op over hovedet, grib evt. fat om albuerne
  • Vip med bækkenet
  • Træk maven/bækkenbunden op for at undgå at svaje i ryggen

Hold sofastillingen i 30-60 sekunder, forsøg at skyde brystet yderligere frem undervejs.