Jagthunden – Chakravakasana

Jagthunden er en af mine ynglingsøvelser, og jeg tager den ofte med i min undervisning.
Øvelsen er en god begynderøvelse hvor alle kan være med, samtidig med øvelsen er nem at bygge videre på og gøre mere udfordrende.

Jagthunden er en yogaøvelse der opbygger corestyrker og som hjælper til at forbedre både din balance og koordination.
Øvelsen er en styrkeøvelse for arme, ben og mave. Øvelsen stabiliserer dit bækken og strækker rygsøjlen, masserer nyrer og de indre organer i maveregionen.

Chakravakasana kan være lidt hård for knæet, og du kan derfor med fordel folde din måtte en ekstra gang under knæet eller du kan ligge et tæppe under.

Vejledning til jagthunden – chakravakasana

• Stå på hænder og knæ med lodrette arme og lår
• Fokuser på at dine albuer vender indad og ikke roterer udad
• Spred fingrene og pres håndfladen og alle fingrene godt ned i måtten
• Spænd op i maven
• Tag en dyb indånding
• På udåndingen løft højre ben til vandret – strakt tilbage
• Hold hoften nede og sørg for at tæerne peger nedad
• Tag endnu en dyb indånding
• På udåndingen løft så venstre arm til vandret
• Hold skuldrene nede
• Hold spændingen i maven

Du kan vælge at blive i ovenstående stilling, eller du kan, hvis du ønsker at udvide øvelsen

• Bøje højre ben og med venstre hånd tage fat i foden
• Skub nu forsigtigt foden tilbage og op – lad foden trække armen opad
• Mærk et godt stræk i lår og overarm
yogaøvelse udvidet jagthund

Tag nogle dybe åndedræt når du står i stillingen og forsøg at løfte benet højere på hver udånding.

Hold stillingen i 30-60 sekunder og gentag til modsatte side.