Hunden – Adho Mukha Svanasana

Hunden, eller Adho Mukha Svanasana som den også kaldes, er en klassisk yogastilling, der i starten af min yoga-karriere, absolut ikke var en af mine favoritter. Den var hård!

Med tiden er jeg dog blevet overraskende glad for yogaøvelsen, som altid indgår i min daglige yogapraksis.

De mange gode virkninger

Yoga hunden virker energiopladende, forebygger og fjerner kramper og stivhed omkring lænd, ankler og akillessener. Den hjælper mod iskiassmerter, spændinger og smerter i lænden. Samtidig med den forøger blodcirkulationen i hele kroppen.

Øvelsen både styrker og smidiggør skulderne – alt efter hvordan stillingen udføres – jo længere ind skulderne kommer, jo mere stræk og hermed smidiggørelse.

Yoga hunden – sådan gør du

Følg nedenstående step by step vejledning for at komme korrekt ind i “yoga hunden” – og giv det nogle forsøg, det er en øvelse hvor du hurtigt mærke en forandring og øvelsen ville hurtigt blive lettere for dig at udføre.

  • Stå på hænder og knæ
  • Lad enden synke ned på hælene og find ind i barnets stilling
  • Stærk armene helt ud med albuerne løftede fra underlaget
  • Sørg for at håndfladerne er godt placerede i måtten med spredte fingre
  • Underdrej tæerne og løft nu hofterne
  • Hold benene let bøjede og hælene løftede fra underlaget
  • Stræk nu ryggen
  • Stræk benene og send hælene mod gulvet
  • Send skulderne væk fra ørene
  • Stræk overkroppens forside
  • Fokuser på at halebenet er det højeste punkt
  • Lad hælene søge mod gulvet, hvis muligt placer hælene i gulvet
  • Hold stillingen i 1-3 minutter og mærk hvordan du kan øge strækket i takt med din vejrtrækning

yoga hunden - adho mukha svanasana

Hensyn

Har du forhøjet blodtryk bør du ikke blive for længe i yoga hunden, især ikke hvis du mærker et stort tryk i øjne, øre og hovedet generelt (dette gælder for alle foroverbøjninger).