Fisken – Matsyasana

Fisken styrker musklerne i din øvre ryg og nakke og hjælper til at få en flot kropsholdning. En virkelig god yogaøvelse mod krum ryg.

Øvelsen stimulerer desuden skjoldbruskkirtlen, forøger blodcirkulationen omkring halsen og hjælper mod halsbetændelse og åndedrætsproblemer.
Afhjælper spændinger omkring skuldre, arme og nakke.

Hensyn

Ved lænde- og nakkeproblemer undgå da den klassiske fisk som nedenfor, men udfør i stedet et mildere alternativ med en rulle eller et tæppe under ryggen, så ryggen får støtte.

Vejledning til at udføre fisken

  • Lig på ryggen med strakte ben
  • Placer dine hænder under dine baller med håndryggen mod gulvet
  • Tag en dyb indånding
  • Løft brystkassen på udåndingen
  • Træk skuldrebladene sammen og skyd brystet frem og op
  • Kom nu op og støt på dine albuer
  • Lad hovedet falde forsigtigt bagover
  • Placer evt. toppen af hovedet i gulvet
  • Øvede kan nu løfte hænderne og placere håndfladerne mod hinanden foran brystet
  • Eller i stedet strække armene op over hovedet
  • Løft evt. benene
  • Bliv i fisken 15-30 sekunderyogastilling fisken variationer

Det er med fisken – som med alle andre yogastillinger – vigtigt at du lytter til din krop og mærker efter hvad der er okay for dig. Forcer ikke stillingen og begiv dig ikke ud i variationerne med hænderne fri, før du føler dig sikker og bekendt med fisken.

God fornøjelse

/Annika