Bredstående foroverbøjning – Prasarita Padottanasana

Det er godt imod træthed at udføre en bredstående foroverbøjning –  det øger blodcirkulationen i benene og ansigtet og giver ilt til hovedet. Prasarita Padottanasana er desuden god mod spændinger i ben og mod menstruationssmerter.

Den bredstående foroverbøjning udføres med lige ryg, så bøjningen sker i hoften og ikke i lænden. Øvelsen strækker inderlår, skuldre og overarme.

Prasarita Padottanasana

Følg nedenstående vejledning for at komme ind i stillingen

  • Start med at stå i bjergstilling med 5-6 fods afstand mellem fødderne
  • Placer dine hænder på hofterne og ret ryggen
  • Tag en dyb indånding og bøj langsom forover på udåndingen
  • Placer dine hænder eller albuer i gulvet -alt efter hvor smidig du er
  • Er du meget smidig kan du evt. placere hovedet i guvlet
  • Sørg for at holde din ryg lang og lige
  • Hold stillingen i 5-6 ind- og udåndinger
  • For at komme op placerer du atter hænderne på hofterne og ruller langsomt op

Når du står i en bredstående foroverbøjning skal du tænke på at sende halebenet opad og lænden og ribbenene nedad.

Strækket skal mærkes 3 steder

– bagsiden af benene

– indersiden af benene

og når fødderne drejes indad

– ydersiden af anklerne

Reguler afstanden mellem fødderne så alle tre stræk mærkes.

bredstående foroverbøjning